Pauper’s Road to GP Warsaw – Delver

delver

Pomimo obrzydliwej maty z GP Warsaw (seriously, tyle pięknych obrazków na kartach i musieli wybrać akurat ten?!) i tak wykupiłem już pakiet Constructed i zamierzam grać tyle paupera, ile mi się uda. Postanowiłem więc, odświeżyć trochę mój pauperowy Battle Box, dostosować go do mety i pojechać z najlepszym co mam. Z drugiej strony zdałem sobie sprawę, że grając trochę w Łodzi, trochę w Warszawie, trochę w Pradze w każdym z tych miejsc widziałem inne deki a na GP mogę się spodziewać ich wszystkich na raz.

Dlatego wpadłem na następujący pomysł: opiszę tutaj, w serii artykułów, najpopularniejsze pauperowe strategie/archetypy decków. Ja na tym skorzystam, bo ułożę sobie w głowie to co już wiem i Wy na tym skorzystacie, bo jeśli jeszcze nie znacie paupera będziecie mieli fajne miejsce by zacząć z nim przygodę.

Seria, którą dzisiaj zaczynami, będzie się składała z przystępnych (mam nadzieję) artykułów wprowadzających do każdego decku i krótkich porad na sideboardowanie. Spisy będę brał z Goldfisha i MTGTOP8 by zobaczyć w miarę szeroko jakie karty pojawiają się najczęściej w danych buildach i pozwolić Wam na trochę kreatywności, jeśli będziecie chcieli później sami coś na bazie danego archetypu zbudować.

Z kopyta ruszamy więc z Delverem, który, jeśli policzyć wszystkie jego wersje i iteracje stanowi 21% mety. Nie chciałbym robić osobnych wpisów na UB, UR, Mono U bo w gruncie rzeczy większość z nich ma podobne założenia. Allons-y!

Pauper Delver – cóż to jest?

delver-of-secrets-insectile-abberation-from-the-vault-foil-p274982-267627_medium

Delver of Secrets po raz pierwszy pojawił się w dodatku Avacyn Restored. Pamiętam dyskusje przed prereleasem jaka to jest gówniana karta: „o no stary, żeby to się opłacało to musisz mieć 60% kart w decku będących Instantami i Sorcery”, „nigdy to nie będzie grało, może w limited”, „no niby jest value, ale jaka jest szansa, że to się flipnie w pierwszym ruchu?”. Szybka podróż do przyszłości, Delver gra w Legacy, Modernie, Pauperze i był niezwykle popularnym ludkiem w swoim standardzie. Wszędzie, zawsze w 4 kopiach. Jakoś nie ma większych problemów z flipnięciem go nawet w 3 ruchu, a latacz 3/2 za 1 many to obecnie, chyba najlepszy one-drop w tej grze (no ex-aequo z babą z rózgą). Ja osobiście lubię go jeszcze z dwóch powodów:

1 – Karta ma niesamowity flavour: oto mamy szalonego naukowca, który szuka zaklęć do swoich eksperymentów; kiedy znajduje to właściwe: przemienia się w potwornego robala. Jest to idealnie oddane w mechanice karty. Drugi taki flavour win to chyba tylko Thing in The Ice.

2 – Delver wypadł mi na pierwszym wspólnym prerelease na którym byliśmy z Kiksi😉, więc taki dodatkowy sentyment. Na tym samym prerelease dropnęła nam także Cavern of Souls, którą gram do dzisiaj w elfach tak btw.

Wracając jednak do decku, o ile w Legacy czy modernie decki nazywane „delver” są deckami stricte kontrolnymi, o tyle w pauperze delver to aggro. Możecie się tutaj ze mną kłócić, ale fakty mówią same za siebie. Jeśli delver wygrywa w pauperze to wygrywa atakiem dużej ilości małych ludków, zupełnie jak white weenie. Owszem mamy counterspelle, ale w tym deku są one odpowiednikami boltów i innych removali, czyszczących stół pod wjazd naszymi ludzikami. Paradoksalnie więc by pokonać delvera powinniście się sajdować podobnie jak na burn a nie tak jak na Mono Black Control. Ten dek potrafi wygrać tylko w kombacie, więc jakikolwiek lifegain czy duży bloker odwróci szalę na waszą stronę.

Najpopularniejsze karty

W każdej wersji Delvera grają zawsze i wszędzie poniższe karty, oczywiście w różnych ilościach, ale ich obecność jest konieczna. Po pierwsze 4 Delver of Secrets. Jest to nasz główny attacker, i zależy nam na jego ochronie. Jeśli uda nam się zagrać i flipnąć dwóch w kilku pierwszych ruchach to jesteśmy na prostej drodze do zwycięstwa. Atak za 6 w powietrzu, który de facto kosztował nas 2 many i pozwolił zostawić otwartą manę na inne rzeczy to mega wartość dodana.

510qGLIQ0WL._SX425_

Po drugie pakiet ‘cantripów’, do podglądania góry biblioteki. Ponder, Preordain, Brainstorm: te trzy karty są naszym sposobem na szybkie flipnięcie Delvera, Kosztują 1 many, patrzą na 2-3 karty z góry biblioteki i pozwalają ułożyć je w dowolnej kolejności. Przy okazji też zapewniają przewagę w ilości kart. Tak jak wspominałem każdy wariant Delvera gra różne ilości tych zaklęć: Izzet gra po 3 Ponder i Preordain i 2 Brainstormy; Dimir 4 Preordain, 4 Brainstormy i 2 Ponder; Mono U 4 Preordain, 3 Ponder i 2 Brainstormy. Ilości zależą głównie od tego co dek chce zrobić. Dimir gra np. tyle Brainstormów, gdyż gra więcej Dazeów i zależy mu na szybkim przewróceniu Delvera; Izzet ma więcej removalu w postaci Skreda czy Lightning Bolta więc może mniej polegać na flipnięciu naukowca.

Po trzecie counterspelle i dobierajki: Daze, Counterspell i Gush (+pakiet innych w zależności od wersji: Dispel, Annul, Spell Pierce i inne). Ta sekcja deku to nasza protekcja przed przeciwnikiem i zdobywanie przewagi w kartach. Pauper jest formatem eternal i daje nam dostęp do najbardziej mana effective zaklęć w historii magica. Co prawda Daze to nie Force of Will, ale wciąż to uniwersalny darmowy counterspell, który możemy zagrać nawet jeśli w pierwszym ruchu się wytapowaliśmy by zagrać delvera. Nierzadko rozpoczynamy naszą grę w następujący sposób: Island, Delver, z końcem przeciwnik chce boltować naszego naukowca, więc w odpowiedzi cofamy wyspę do ręki i kontrujemy bolta. Kiedy Daze nie daje rady gramy Counterspella: 2 odtapowane wyspy to zawsze zły sygnał dla przeciwnika. Ponieważ Delver to aggro (będę stał przy tym stanowisku) to dość szybko wysypiemy się z kart. Idealnym sposobem na to jest np. Gush, który w lategame tworzy zupełnie chore sytuacje. Tapujemy dwie wyspy, gush za darmo wracając zatapowane wyspy do ręki, dobieramy dwie karty, zagrywamy jedną z wysp z powrotem, tapujemy, zagrywamy brainstorm, dobieramy jeszcze 3 karty. Jaki inny dek kopie w deku na 5 za 1 many?

Wersja Izzet gra dodatkowo jeszcze Snap, który w zestawie z powyższym potrafi całkowicie odwrócić bieg gry na naszą korzyść.

Snap+DDS

3 wersje

3 warianty tego deku różnią się głównie kreaturami i removalem. Powoduje to oczywiście zmianę stylu gry i opcji dostępnych w sideboardzie ale jak to mówią francuzi chacun son truc (każdemu podług potrzeb)

Mono U i Izzet grają tzw. pakietem wróżęk i ninjów. Czyli Faerie Miscreant, Spellstutter Sprite i Ninja of the Deep Hours. Spełniają one rolę Counterspelli i dobierajek. Faerie Miscreant na wejściu dobierze kartę a także nabije licznik wróżek dla Spellstutter Sprite (by kontrować droższe spelle). Ninja, dzięki swojej umiejętności, może cofnąć każdą z powyższych wróżek do ręki byśmy mogli odpalić jej efekt jeszcze raz + dobierze nam kartę za zadany demage. Value Value Value.

Obie wersje grają też 4 sztuki Augur of Bolas: bardzo solidny ludzik z dużymi plecami, który szuka nam Instantów i Sorcery na topie deku. W wersji Dimir też możemy go spotkać ale raczej w sideboardzie.

Augur+of+Bolas+C13

Mono U, dzięki dość prostolinijnej konstrukcji many gra 4 sztuki Spire Golem: dzięki jego Affinity for Islands, możemy znacząco obniżyć jego koszt a dodatkowo zagwarantować sobie solidne wsparcie w powietrzy dla naszych Delverów.

Spire+Golem+DD3_JVC

Izzet odpuśicł sobie Golema zupełnie by splashować czerwony kolor. Ma dostęp dzięki temu do Lightning Bolta i Skreda (dlatego też gra Snow-Covered basic landy) i mniej musi się przejmować blokerami.

Wersja Dimir jest najbardziej odmienna pod tym względem. Dodanie czarnego pozwoliło temu dekowi wymienić, generalnie dość słabe w combacie wróżki na Gurmag Anglera i Sultai Scavengera. Wielka zombie ryba 5/5 i przyjemny latacz 3/3 oba z efektem delve obniżającym ich koszt, to solidne wsparcie na ziemi i w powietrzu potrafiące szybko skończyć grę. A biorąc pod uwagę, ile będziemy mieli instantów w grobie po pierwszych kilku ruchach, ryba może pojawić się na stole dość wcześnie.

Dimir gra także pakiet czarnego removalu zamiast boltów: Disfigure, Ghastly Demise czy najfajniejszy darmowy removal w grze Snuff Out.

Jak to pokonać?

Tak jak pisałem wyżej, Delver wygrywa w combacie w powietrzu. Ma też dostęp w większości tylko do targetowanego removalu i małych ludków. Sporo jest więc opcji, które potrafią przechylić szalę zwycięstwa na naszą stronę. Zobaczymy co ma każdy kolor do zaoferowania:

Czarny:

Cuombajj Witches: Tap, strzał za 1, wróżka padła, delver padł. Combat? Zablokujemy tego Ninję, który do nas biegnie. Starutka i trudna do dostania karta ale robi robotę.

Shrivel, Nausea: chcemy zabić wszystkie wróżki na raz? Proszę bardzo. Te spelle są o tyle fajne, że są Sorcery i zyskujemy drobną przewagę przed potencjalnym Dispelem.

Victim of Night, Geth’s Verdict, Tendril’s of Corruption, Chainer’s Edict, Pestilence: wszystko to zabija ludki nie targetując ich, więc ewentualny Circle of Protection nic przeciwnikowi nie pomoże.

Czerwony:

Electrickery: Podobnie jak Shrivel powyżej, 1 dmg po wszystkim to bardzo efektywny sposób na pozbycie się dużych ilości wróżek na raz

Seal of Fire, Lightning Bolt: 1 many za zabicie Delvera to idealny sposób na wygranie gry

Pyroblast: Czerwona kontra to bardzo fajna opcja na zaskoczenie niebieskiego gracza a wbudowana destrukcja niebieskiego permanentu to już tylko wisienka na torcie

Zielony:

Scattershot Archer: Podobnie jak powyższe Cuombajj Witches, Archer świetnie radzi sobie z zestrzeliwaniem wróżek, by zdjąć jednak samego delvera potrzebujemy dwóch na stole, co przy koszcie 1 nie jest zbytnim wydatkiem

Spidersilk Armor: Jakby miło było, jeśli Nettle Sentinel mógł blokować lataczy. Oh wait! He totally can!

Feed the Clan: W jaki sposób Rancor może dodać nam 10 życia? Właśnie tak. Rzucony dodatkowo na węża z Islandwalkiem to świetna opcja na zatrzymanie upływu życia i przepchnięcie naszych ataków

Biały:

Circle of Protection: Blue: Zostawiamy otwartą mane I tyle może nam Delver naskoczyć.

W białym mamy też dużo więcej lataczy, które mogą zablokować wróżki.

Konkluzja

I to by było na tyle. Napiszcie co sądzicie o takich przewodnikach? Jak Wam się podobało? Czy powinniśmy wchodzić bardziej w detale?

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s